سبک شناسی شعر کودک (با تکیه بر کتب دوره ابتدایی)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه لرستان
- نویسنده ندا معظمی گودرزی
- استاد راهنما محمد خسروی شکیب مجتبی جوادی نیا
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
هر شاخه از درخت تنومند ادب - شعر، داستان کوتاه، رمان، نثر- تحت حمایت سبکی خاص و مستقل، یک نظام نوشتاری تلقی می شود که مبتنی بر مناسبات و انتظارات ساختاری و زبانی و به صورت کلی متکی بر پیشینه ی نظریه های ادبی مستقل و خاص خود می باشد. بدیهی است نوآوری یک سبک، وابسته به استقلال و تازگی نظریه های ساختاری است که واقعیت آن سبک را به عنوان جریانی خاص و با قابلیت پیروی و تداوم تضمین می کند. طرح ساختاری مستقل با شیوه های زبانی سنجیده و نو، همراه با جهان نگری بعدپذیر اساساً پیش فرض و حداقل شرطی است که هر سبک جدید و تازه ای برای بدست آوردن استقلال خود نیازمند آن است. شعرکودک متکی بر مشخصه های زیباشناسی است که واقعیت آن را به عنوان یک جریان ریشه دار و با قابلیت پیروی و تداوم و از همه مهمتر با استقلال و هویت، نشان می دهد. تجلّی شعر کودک، همچون هنر شعر حوزه بزرگسال در زبان و ساختار خاص آن است؛ امّا تمایز شعر کودک، از شعر بزرگسال، در ضرباهنگ و موسیقی سرشار همرا با ریتم تند زبان، استفاده از دستمایه های زبانی نشاط انگیز،کنش تصویری بالا، بیرونی بودن زبان، شخصیت پردازی مطلق، یکپارچگی و عدم فاصله گذاری و حذف در خط روایی شعر، کوتاهی و منقطع بودن زبان در محور افقی، ترجیح زبان بر پیام است. غنای موسیقیایی شعر کودک بسیار پیچیده و دشوارتر از کاربرد صحیح دیگر عناصر زبانی است؛ چرا که استخدام درست و آگاهانه عناصر موسیقیایی در شعر کودک نیازمند دقت، حوصله و از همه مهمتر تسلط بر زبان کودکانه و درک درست از آن می باشد. در هنر به صورت عام و شعرکودک به وجهی خاص تاکید برتنظیمات زیبایی شناسانه وترفندهای زبانی، ادبی و ساختاری است. ادبیات حوزه کودک باید بیشتر ازهنرهای دیگر درجهت میزان و چگونگی ایجاد ارتباط ارزیابی شودزیرا این ادبیات ادبیاتی مخاطب محور است. درکل می توان معیارهای ساختاری ارزیابی درون متنی شعر کودک را حاصل جفت های متقابل، عاطفه و احساسات زیرساخت، استفاده از جملات تکراری، واقعیت گرایی، وزن و موسیقی، وحدت لحن و مرکزیت گرایی در ساختار دانست.
منابع مشابه
بازنمایی مؤلفههای هویت ملی در کتب فارسی دوره ابتدایی
بازنمایی مؤلفههای هویت ملی در کتب فارسی دوره ابتدایی محمود شارعپور[1] محمدرضا سلیمانی بشلی[2] آمنه شکراللهی[3] تاریخ دریافت: 27/2/92 تاریخ پذیرش: 20/4/92 چکیده کتابهای درسی در نظامهای آموزشی متمرکز، به عنوان اسناد و منابع مکتوب و مدون، محور آموزش و پرورش محسوب میشود و فعالیتها و تجارب تربیتی دانشآموزان، توسط معلم، حول محور آن سازماندهی میشود. در نتیجه در تألیف و سازما...
متن کاملسبک شناسی دوره گذار از سبک خراسانی به سبک عراقی با تکیه بر دیوان عبدالواسع جبلی
محور اصلی این پژوهش، دستیابی به مولفه های سبکی دور? گذار از سبک خراسانی به سبک عراقی با بررسی سبک شناسان? اشعار عبدالواسع جبلی است. قرن ششم، عصر نوآوریها و تلاشهای شاعران و نویسندگان، برای ایجاد تغییر و تحول در سبک نویسندگی و شاعری است. در دور? گذار، پی بردن به ضرورت ایجاد تحول، به صورت تنوع در ویژگیها و جنبه های گوناگون ادبیت متن نمود میابد. برخی از این ویژگیها، خاصِ همان دوره باقی میما...
جایگاه معنی در سبک شناسی شعر فارسی
شعر فارسی در چهار دوره سبک خراسانی، عراقی، هندی و بازگشت، شعری است معطوف به معانی و اندیشه های گوناگون اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و فیر آن. شاعران بزرگ فارسی گو نیز ارزش و اعتبار معنی را در شعر بسی والاتر از نقش و جایگاه مختصات زبانی و شیوه های تعبیر و بیان دیده اند...
متن کاملبررسی و مقایسه اصطلاح سبک ادبی، مکتب ادبی و سبک دوره با تکیه بر شعر فارسی
«اساس سبک بر شخصی شدن زبان و ظهور فردیت استوار است» سبک با مفهوم فردیت گره خورده است پس درست آن است که از واژه های مترادف پرهیز کنیم و همین واژه ی «سبک» را به کار ببریم. پس به کار بردن واژه سبک برای سبک دوره مانند سبک خراسانی، سبک هندی سبک رئالیسم اشتباه فاحش است و مبنا و معیار کاربرد آن بوسیله نویسندگان تنها سلیقه شخصی و عادت قلمی است که مبنای علمی ندارد چرا که محدوده ی هر عنوانی متنِ نوشته می ...
سبک شناسی زبان موسیقایی شعر قاآنی شیرازی
سبک شناسی زبان موسیقایی شعر قاآنی شیرازیچکیدهقاآنی شیرازی از شاعران بنام سبک بازگشت ادبی می باشد. زبان آهنگین از جمله اختصاصات زبان شعری این شاعراست که مخاطب را مجذوب خود می سازد. نوشتار حاضر جستاری کوتاه در بررسی سبک شناسی زبان موسیقایی در شعر قاآنی شیرازی می باشد که در آن هنرنمایی های پنهان شاعر که مزین به صنایع بدیعی در لفافة تصاویر ساده و قابل فهم است، نموده می شود. بدین منظور، جنبه های گون...
متن کاملسبک شناسی قافیه در شعر فارسی
در این مقاله ، ضمن ارائه تعریف های ادیبان گذشته و حال، از قافیه و بررسی جایگاه ادبی، هنری و موسیقایی آن در شعر فارسی، بر این نکته تاکید کردهایم که قافیه بخشی از واژگان در دسترس هر شاعر است و واژهای است که از زبان معیار برخاسته است و نقش و ارزشی سبکی دارد و همین که شاعر از میان دهها کلمه هم وزن و هم آهنگ، برخی از آنها را به عنوان قافیه انتخاب میکند و در شعرش می آورد، ناخود آگاه تشخص سبکی خود...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه لرستان
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023